Rimbobullar

Blev mitt 2:a val i Kakjuntan!

25 jäst

2 dl kall mjölk

200 g rumstempererat smör eller margarin

1 msk socker

Ca 6 dl vetemjöl

ca 30 bullar blir det av detta receptet

Fyllning:

75 g smör eller margarin

1 ½ msk socker

1 ½ tsk vaniljsocker

Pensling & garnering:

Ägg, pärlsocker & hackad mandel

Först rörde jag ut jästen i lite av mjölken i en degbunke. Sedan blandade jag i de övriga ingredienserna. Arbetade ihop till en smidig deg.

Kavlade sedan ut degen till en fyrkant 40X40 cm. Skär den sedan i fyrkanter eller trekanter, 8X8 cm. (Jag valde fyrkanter) Rör sedan ihop fyllningen, som man  klickar på i mitten av fyrkanterna. Nyp sedan ihop de 4 hörnen och lägg dem i pappersformar.

Låt bullarna jäsa i 2 timmar i rumstemperatur. Efter jäsningen pensla bullarna med uppvispat ägg & strö på lite pärlsocker och mandel. Själv hoppade jag över mandeln. Grädda bullarna i 250 grader (varmluft 200 grader) ca 5-8 min i mitten av ugnen.

Bullarna klara

&

Godkänd av sonen, som nu är inne på bulle nr.2

Tips: Gör lite mer av fyllningen, för det räckte dåligt till & nyp ihop bullarna ordentligt, för de vill lätt öppna upp sig under jäsningen.

 

Kommentera

